Hyr ut delar av bostaden som kontor

Hyr ut delar av bostaden som kontor

Om du inte utnyttjar hela din bostad, eller har outnyttjade hus på tomten, finns möjlighet att tjäna extrapengar genom att hyra ut dessa ytor. En väg är att hyra ut rummet till semesterfirare men vill man ha samma hyresgäst över längre period är det bättre att hyra ut det som kontor.

Att hyra ut delar av sig bostad har blivit allt mer populärt. Detta inte minst efter regeln som innebär att man som privatperson kan tjäna 50 000 kr per år utan att behöva skatta för detta. Är det över denna summa kan det däremot räknas som näringsverksamhet. Men oavsett så är det enkel inkomst. Det finns flera vägar att hyra ut sin bostad – allt beroende på vad målet är.

Så lätt kan en familj få extra inkomst

Familjen Nilsson bor i utkanten av Malmö och har där en villa med ett tillhörande attefallshus. När barnen flyttade ut blev det rum som bara stod tomma och de började titta på uthyrningsmöjligheter. Med tanke på att det är brist på bostäder i Malmö och att många företag har svårt att hyra kontor i Malmö som passar fanns bägge lösningarna som alternativ.

Det vanligaste är att man hyr ut rum via Airbnb vilket även flera av familjens vänner gjort under många år. Men nackdelen är att man måste vara hemma och ta emot gästerna, städa efteråt och ha koll på nycklar. Även om förtjänsten per natt var hög så var det även en hel del jobb.

Istället kontaktade familjen ett företag i Malmö som förmedlar hyreskontrakt och därmed hjälper företag att hyra kontor som är anpassade för deras verksamhet. De anmälde vilka rum (samt Attefallshuset) som de kunde tänka sig hyra ut samt detaljer kring dessa. I och med att uthyrningsföretaget hade kontakter med flera företag runt om i Malmö kunde de snart få en hyresgäst. I och med att de enbart betalade om företaget hittade en hyresgäst som vill hyra kontor av familjen uppstod heller ingen kostnad förrän ett hyreskontrakt var skrivet.

Kan även hyra ut till sig själv

Det är även möjligt att hyra kontor av sig själv om man driver ett aktiebolag. Men det krävs då att vissa kriterier är uppfyllda. En sak som ofta nämns är att kontoret måste ha en egen ingång. Detta för att man ska kunna skilja på vad som är kontor och vad som är privat bostad. Detta har även visat sig i ett flertal domar som just lagt fokus på den egna ingången. Rummet ska vara ”avskilt” och speciellt inrett för just denna verksamhet.

Det här inlägget postades i Lokaler. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *